NAČ SE ČEKÁ?

 

NAČ SE ČEKÁ?


Možná se čeká na mou smrt.

Možná už orloj bije čtvrt.

Možná už půlnoc začne bít

a sýček volá svoje „půjď!“

Ale já ještě nechci jít,

a tak mu říkám: nesýčkuj!

Možná svět čeká na můj skon.

Až srdce pukne jako zvon,

až dohoří má svíce,

až zhasnu jako lampión

a nezažhnu se více.

Možná se čeká na mou smrt,

jak před dostihem čeká chrt.

A bleskově pak vyrazí.

Možná svět začne zase žít

a dostane se z nesnází.

Roboti čekají v zákulisí

až budou moci na scénu.

A ke hvězdám se pohne loď,

co dávno čeká na svou misi.

Poletí s bleskem o závod.

Už nebije lev o mříže

už neuslyší ozvěnu,

když přistižen byl v negližé.

Já nezapadám s přehledem

do uhlazených algoritmů,

netančím podle světa rytmu.

dívám se na něj s nadhledem.

Možná se čeká na můj skon,

na to, až v srdci pukne zvon.

Jsem slepá větev evoluce

- rozhodl o mně vědců tým.

Tak zavinou mě do onuce

a potom s věncem kopretin

mě pohřbí kdesi pod lávou.

Už skončí hrátky kočky s myší,

už o mně nikdo neuslyší.

Už zavládne kýžený klid

u ranních novin nad kávou.

Ale já ještě nechci jít!


PÍSEŇ O JARU 

Z jarního nebe tryská modř.
Kapka jí sklouzla na modráska.
Zatřpytil se jak modrá kráska.
Lehký jak pírko holubí
ví, čím se větru pochlubí. 
Zpívá si píseň o jaru,
které se věčně domů vrací.
Zpívají si ji všichni ptáci, 
ať nově nebo postaru.
Ucho tu píseň neslyší. 
Těžko ji totiž rozliší.
Duše ji ale slyšet může, 
pokud se svlékne ze své kůže,
jak svlékají se korýši. 

Odkvetlá pampeliška

Pampeliško, tvé zlaté vlasy

v stříbro se přes noc změnily.

Nadešel konec tvojí krásy.

Už nezajímáš motýly.

Tvůj závoj z lehounkého chmýří

zítra ti vítr rozčepýří

a po lukách ho rozptýlí.


Pomněnka v památníku


Pomněnko modrá, myslím na památník,

který jsem kdysi měla.

Kde asi skončil? Prohledávám šatník.

Zavzpomínat bych chtěla.


Už je to dávno, co jsme malovali

barvami nebo tuší,

na bílé listy přání lásky psali

svým spřáteleným duším.


Pomněnko křehká, trochu starodávná,

ty pro mne nejsi veteš.

Pomněnko něžná, znám tě od pradávna.

V mém srdci stále kveteš.


SEDMIKRÁSKA CHUDOBKA

Sedmikrásko, podle jména

měla bys jak krásná žena

okouzlovat okolí.

Ale tys jak Popelka -

- nenápadná, nevelká,

nenáročná, obyčejná,

v létě, v zimě stále stejná,

k nalezení kdekoli.

Chudobkou tě nazvali,

kdo se v tobě zklamali.

Kde je těch tvých sedm krás?

Sedmikrásko, klameš nás!


Návštěva v rodném městě


Minulost už není.

Hledala jsem ji.

Prošla jsem stará místa svého dětství.

Nenašla jsem ji.

Jen pár vzpomínek

proletělo mou hlavou,

jako vysoko na obloze

létají divoké kachny,

když se vracejí

do svých hnízdišť.

Dvě z nich jsem zahlédla pod mostem.

Potok dál teče stejným korytem.

Tak, jako tekl kdysi.

Domy stojí tam, kde stály.

Jen trochu změnily kabát

a pár jich přibylo či ubylo.

Zdají se nějak menší...

Zato stromy vyrostly a

jejich koruny vrhají větší stín.

Anebo už odešly

do nebeských hájů.

Minulost už není.

Oči ji neuvidí

a ruka se jí nedotkne.

Už ji nenajdeme

v žádné zeměpisné šířce

ani délce.

Marně bychom brázdili moře

a zkoumali dálky.

Minulost už není.

A přece v nás dál trvá.


ŠEŘÍK

Melancholické jaro

když přihořívá k létu

zahrady přetékají

záplavou vonných květů

A cestou do polí

až hlava zabolí

z šeříků fialových

bílých či purpurových

Celý kraj se jim koří

krasavcům z Černomoří


BABIČČINY MUŠKÁTY


Čím v létě okna rozkvétají

červeně růžově i bíle?

S kým babičky si povídají

když ráno dveře otvírají

a nikdo nejde okolo?

S kým tráví dlouhé chvíle?


Za okny sluní se peřiny

na oprýskaných rámech

A taky květináče

V nich kvetou krásné květiny

Laská je ruka od hlíny

a rosa na ně pláče


Až stanu se starou babičkou

(a to už bude brzy)

taky si zasadím muškáty

abych si měla s kým povídat

Budu stát u okna s konvičkou

a neudržím slzy


TULIPÁN

Tulipáne, prý nevoníš

Patrně je to vada

(aspoň se to dřív říkalo)

Mně to tak nepřipadá

Od dětství tě mám ráda

O to víc barev a odstínů

dali ti šlechtitelé

Jaro by mohlo být bez tebe

však nebylo by celé

Vím, nerad rosteš ve stínu

tvá blizna v pestré korunce

dívá se ráda do slunce

a navečer se schová

V zimě si pospíš v cibulce

Na jaře vykveteš znova


PŘED BEZEM KLEKNI


Tajemný keř

v zeleném lese

bílý květ nese

A hořce vonící

v čajové konvici

nemoci léčí

Šetrnou péčí

navrací zdraví

Něco ti schází?

Bylinám věř!

Kašle tě zbaví

Horečku srazí




JÍROVEC MAĎAL - LIDOVĚ KAŠTAN


Kaštan je stromem podzimu

Když kraj se chystá na zimu

pichlavé plody pukají

a kaštany z nich padají

Spí mezi listím v chladném ránu

hlaďounké jako z porcelánu


V květnu se celý rozzáří

princeznu nám připomíná

se závojíčkem na tváři

Z krajek je bílá krinolína

rudě a zlatě tečkovaná

paprsky slunce protkávaná


BŘÍZA


Břízo v kabátku z bílé kůry

tmavými stíny žíhaném

pod kterým ukrýváš svou sladkou mízu

z kořenů životadárně proudící

Jsi jako zebra mezi stromy

Ty dcero lesů smíšených

sestřičko dubů borovic a smrků

Kde vlastně nerosteš?

Vzpažené větve k nebi vztahuješ

když ve větrném tanci pozvedáš

svůj jemně zelenavý závoj listí

Lehounkou sítí svého stínu

dopřáváš trávě slunce



Chvála rodné řeči


Klenotem vzácným je má mateřština

v krajině české kdysi nalezená

a v dílnách mistrů umně vybroušená

Nenahradí ji žádná jiná

Nikdy ji žádná nenahradí

Je jako housle, které ladí

Je rosou, která na zem padá

Je darem z nebe jako déšť

Je květem který neuvadá

Je stromem který neumírá

Je oknem co se nezavírá

A za tím oknem moře hvězd

co nikdy nikdo nespočítá.

Je sladká jako hrozen vína

Je jako číše nedopitá

Nenahradí ji žádná jiná



RŮŽE NAD PROPASTÍ


Sedíme každý ve svém pokojíku

a díváme se na sebe

jako Gerda a Káj

Vztahujeme k sobě ruce

přes hlubokou propast města

Jít k sobě blíž by znamenalo

sestoupit

po mnoha a mnoha schodech dolů

do lomozu a nebezpečí rušné ulice

a vystoupit

po mnoha a mnoha schodech nahoru

Anebo aspoň mezi okny

zasadit růže



SVĚTELNÁ MODLITBA


Jsem světlo které bliká

Časem se rozněcuje

a časem pohasíná

jak Hérakleitův oheň


Kéž by mé světlo

dosáhlo větší stálosti

Kéž by jemně svítilo a hřálo

Kéž by se nestalo bludičkou

ani spalujícím ohněm

Kéž by nikdy nezhaslo


Bože na nebesích

udržuj ve mně světlo

udržuj ve mně stálý plamínek

svítí na cestu


VEČERNÍ ZVON


Večerní zvon zvoní klekání

Ale nikdo si nekleká

Mám ten zvon ráda

Něco mi totiž připomíná a já nevím co

Po západu slunce se pomalu snáší šero

Červen voní ve vzduchu

Nejkrásnější měsíc v roce

S dlouhými dny a krátkými nocemi

V zahradě kvetou kosatce

Tráva je vysoká - čeká na ostří kosy

Při dopolední procházce

jsem mezi poli zahlédla první vlčí mák

Potkala jsem paní

se vzpouzejícím se psem na vodítku

Volala: Nebojte se!

Nebála jsem se

V mé duši byl totiž mír

V poledne jsem uvařila bramborový guláš

Pak jsem vyplela záhon s česnekem

(jak ten se už vytáhl do výšky!)

Stihla jsem ještě mnoho další práce

A teď tu sedím

A dívám se, jak se pomalu snáší večerní šero

Zvon už mlčí



PTÁCI


Naše zahrada v zimě i v létě patří ptákům

Krmítko je jejich prostřený stůl

Zelení zvonci sýkorky a pěnkavy vyzobávají slunečnici

(utratíme za ni dost peněz)

Občas se přidá nějaký ten holub

A černí kosi poskakují po bílém sněhu a klovou do zmrzlých jablek

Na jaře ovládnou zahradu špačci a drží se v ní celé léto

Vyvádějí tam svá mláďata

Zahrada je plná jejich švitoření

Na stromy jsme totiž rozvěsili několik budek

Ozobávají nám za to salátové listy

(už jsem na ně vyrobila strašáka z papírků)

V létě se vrhají na třešně a na hrušky

Ale zakažte jim to!

A tak jen občas otevřu okno a hlasitě zatleskám nebo něčím zaklepu

aby toho nechali

A občas zaklepe na hrušku datel

Holubi nás obšťastňují svým bílým trusem

(už zase je od toho branka!)

V jedné ze sousedních zahrad je živý plot z ptačího zobu

Schovává se v něm hejno vrabců

Už z dálky je slyšet jejich halasné čimčarování

Ale ztichnou jako pěna, když jde někdo okolo

Když popojde dál, spustí znovu rámus

Líbí se mi ti vrabci

Když traktor orá pole naproti nám, slétnou se čápi zdaleka široka

až se to člověku nezdá, že jich v okolí bydlí tolik

Čekají na hraboše

ale vypadají jako by měli sněm

Nejraději mám jiřičky

V létě je vidívám na návsi

V teplém vzduchu krouží nad rybníkem a chytají mouchy

Umně si lepí hnízda na zdi obecního domu

Létají tiše a plavně

Občas některá zalétne i k nám na zahradu

Přikládám na okna samolepky, aby se nezabily nárazem do skla

Když pozoruji jiřičky, vím, že je pořád ještě léto

Koncem srpna zneklidní a posedávají na drátech

A začátkem září zvednou kotvy

Na shledanou příští rok!




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Léto 2023 - básně

Podzim 2023 - básně

Nepodmíněný základní příjem