ODPUŠTĚNÍ

 

ODPUŠTĚNÍ


Odpouštím všem, kdo mi ublížili

ať chtěli nebo nechtěli

Vždyť život trvá jenom chvíli

a smrt nás navždy rozdělí


A komu já jsem ublížila

ten ať mi také odpustí

Kéž teplo které proudí v žilách

nám ledy v srdci rozpustí



ČERVENCOVÁ CESTA


Divizny

větrem ošlehané

zpříma stojí

na trati mezi kamením

a vysílají žluté signály

do poloslunného dne

Řídké bílé mraky

rozcupované na cáry

odkrývají tajemství

temně modrých

nebeských tůní

Voda běží

zelenou krajinou

v řekách a potocích

nebo stojí

v rybnících

v mokřinkách

a v kalužích

Les noří své prsty

do svahu

Zlomená větev

visí ze stromu

Všechno se to závratně rychle

míhá okolo oken vlaku

Ráno jsme ještě byli

v cizí zemi

a večer

už budeme ve své

Ale půlka srdce

tam zůstala



KRÁSA STVOŘENÍ


To pro tebe jsem všechnu krásu stvořil

Hvězdy

i záři měsíce

blankyt oblohy

i mraky

bílé jak sníh

narůžovělé i stinné

se zlatotřpytným lemem

ledovce i vodopády

i hukot mořského příboje

šumění deště i obilí

měkký mech

i trávu ostřici

sladkost medu

i hořkost pelyňku

zpěv slavíka

i houkání sovy

vůni lip

i chlad lesního stínu

horký písek

i květy orchidejí

Stvořil jsem to všechno pro tvé smysly

Stvořil jsem to proto

aby ses nemohl vynadívat

abys naslouchal

abys ochutnával

aby sis přivoněl

aby ses dotýkal

Stvořil jsem to proto

abys žil rád

abys mě hledal

abys mě miloval

abys chtěl být se mnou


RANNÍ VYCHÁZKA


Když vycházím ráno

po nočním dešti

vzduch je ještě nasycen vodní párou

a málo průhledný

Všude je mokro

Ale slunce už svítí

Švitořící jiřičky se srocují na drátech

poplašeně létají pod střechu starého domu

a zase zpátky

bílá bříška se kmitají na slunci

Ze silnice

odbočím na polní vrch

Letos ho celý oseli

kukuřicí

Už má přes dva metry

Člověk jí kráčí jako lesem

Vysoké klasy po obou stranách

zakrývají obzor

kvůli kterému sem vlastně chodím

Vždyť kde jinde uvidíš

nebe se zemí

jak se navzájem dotýkají?

Vracím se nazpět do vsi

Kříž u bývalé školy hlásá:

Já jsem vzkříšení a život

A druhý kříž mluví německy:

Das tat ich für dich, was tust du für mich?

Po pravdě musím odpovědět:

Sehr wenig!

Před kostelem se zastavím

a vyklepu si z boty kamínek

Na kraji rybníka za kostelem

rozkvétají zlaté rudbekie a purpurové echinacey

Na zemi se střídá zlato s purpurem

Na bleděmodré obloze ubývá měsíc

Nastavuje svou bledou tvář slunci

Otevřu branku do dvora

vysoké bílé lilie mě vítají

mokré se klanějí až k zemi

Ale slunečnici vidím jen záda

Usmívá se totiž směrem k jihu

Vycházka končí

Vracím se do kuchyně

kde je pořád co na práci




SRPEN


Jablka se červenají

Oheň léta už slábne

Největší žár už pominul

Na dně prázdnin se vrší vrstva popela

žhavá jak táborové vzpomínky

Zahrabat do nich

podzimní bramboru

a černou pochoutku pak osolit

slzami lítosti

Tohle je konec?

Až chladný vítr popel rozfouká

a studený déšť rozmáčí

něco tu přece zůstane

neviditelné

a ukryté

jako touha

po slunečním teple

Vědomí krásy času


VZPOMÍNKA 


Maminko, tatínku,
kde je vám konec? 
Popel váš přikryl už 
zelený kopec. 
Co po vás zůstalo?
Pár fotek v krabici, 
pár knížek v polici, 
příběhy pro děti
schované v paměti. 
Díky vám za dětství, 
za každý den. 
Maminko, tatínku,
pokojný sen! 




UPŘÍMNOST PŘED BOHEM


Jsi se mnou, Bože, i když nevěřím,

alespoň ne tak, jak to možná chceš.

Říkám ti to, když k Tobě hovořím,

a přitom cítím, že mě miluješ.


Svůj pokoj dáváš mi, nepokoj někdy s ním,

když padá sníh, když vidím stromy kvést,

v poledním žáru, v chladu večerním

i v tmavé noci plné jasných hvězd.


V úžasu stojím pod Tvou oblohou,

tak dlouho, až mě slzy přemohou.

Když porazí mě krása hvězdné noci,

tiše se schoulím pod pláštěm Tvé moci.



HVĚZDNÉ AKVÁRIUM


Za nočním oknem hvězdné akvárium

Hvězdy jak rybky plují černou tmou

Ze džbánu noci černou vodu piju

Hvězdy se koupou v chladném akváriu

však žízeň srdce zchladit nemohou

Sledují svoje souřadnice

putují nebem za měsícem

vysoko daleko

Kdo z nás je vlastně ve skle

jak vejce naměkko?

Jsou hvězdy v akváriu

anebo já v něm žiju?

Jsem hvězda-rybka - černou vodu piju

ukrytá ve svém tichém akváriu

Kdyby se rozbilo

není mi pomoci

Celá bych vplynula

neslyšně do noci





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Léto 2023 - básně

Podzim 2023 - básně

Nepodmíněný základní příjem