Básně ze zimy 2022/2023

 

POSLEDNÍ KVĚTY


Plakaly květy ztěžklé deštěm

poslední květy chryzantém

barvami sytě zářivými

když loučily se s podzimem


Barvami sytě zářivými 

a hořce slaměnkovou vůní

Byly to děti listopadu

a nehřály se na výsluní


Už listí k zemi lepí mráz

a zima sněhem nešetří

Namísto květin křehkou krásou

rozkvetou vločky v povětří 



KRUH ROKU SE UZAVÍRÁ


Ondřej dal sbohem listopadu

Barborka řeže proutky v sadu

Stromy jsou holé mráz už zebe

a Mikuláš se spouští z nebe

na dlouhatánské zlaté niti

Lucie lucernou svítí

upíjí noci v zimním čase

za bílou maskou ukrývá se

Nenajde u nás kolovrat

snad proto můžem klidně spát

To všechno dávno odnes čas

Adventní svíci vítr zhas

Kolem je černočerná noc

a krůček zbývá do Vánoc


OCEÁN

Na povrchu neklidný

a bouřlivý

hučící divokým vlnobitím

V hloubi ticho

až do dna

ale ne pokoj

Osamělé mlčící ryby

se míjejí u vraků lodí

Hledají

jak se vyhnout sítím

a jak žít

teď

i zítra

v nových zrozeních



PROSINCOVÉ ODPOLEDNE


Po mnoha zachmuřených dnech

se konečně ukázalo slunce

Mezi cáry a chuchvalci

bílých a šedých mraků 

vyhlíží

jasně modré zimní nebe

Cesta vede okolo lesa

Prý by tam mohli být divočáci

jak posledně říkali myslivci

které jsme potkali

Slunce už je nízko a já ještě níž

protože jdu úvozem

mezi poli

Okolní stromy a keře

s nahými větvemi

nebrání průniku paprsků

zimního slunce

Chladný vítr studí

do prstů v kapsách

Přes pole je vidět daleko k obzoru

až k siluetám vrcholů

vzdálených Beskyd

Stojím čelem k otevřené krajině

nabité energií

která ze všech stran proudí ke mně

Cítím to proudění

ve své duši

Je to úžasné

Slyším nad hlavou hlasy ptáků

co krouží v hejnech nad krajinou

Snad jsou to rackové

Snesli se na vzdálené pole

vidím je jako bílá zrnka rýže

Něco tam hledají

než odletí spát do lesa

Vracím se do vsi

Ještě je všude plno jasu

Po silnici jede žlutá sanitka

ale nehouká

tak to snad nebude zlé

Velké díky

za toto vzác

zimní odpoledne


STRAKAPOUD


Před svátkem svaté Lucie

napadlo mnoho sněhu

Kam oko z okna dohlédne

všude jen bílá a bílá

až se v ní rozpouští zrak

Jen mlčenlivý sníh

a bílo-šedo-černá

Žádná jiná barva tu není

Snad

na kapku červené

Na starou hrušku

přiletěl strakapoud

a rychle šplhá vzhůru

po drsné stromové kůře

Schoval se mezi větvemi

a přece jsem ho stačila zahlédnout

Červená pírka na hlavičce

a vespod ocásku

A na zasněženém okně

čeká na Štědrý den

červená vánoční hvězda


ČAS


Říká se o čase, že plyne jako voda.

Ne. Čas se sype jako sníh.

Zimu co zimu mám ho na očích.

Někoho odnese a někoho si podá.


Čas jako sníh nám zavál začátek.

Minuty, dny i vteřiny

mizí jak přesýpací hodiny.

Nelze však otočit a sypat nazpátek.


Čas na hlavu nám mlčenlivě padá,

naše vlasy zbělí docela.

V dětství jsem toužila být dospělá

a teď si zvykám, že už nejsem mladá.



PŘED SVÁTKY NAROZENÍ


Nauč mě, Pane, mlčení

před zasněženou plání.

Ztišit se jako ve spánku

a čekat na svítání.


Nauč mě, Pane, mlčení

v hlubokém tichu lesů.

Nauč mě snášet beze slov

jizvy, které si nesu.


Nauč mě, Pane, mlčení

v ulicích plných lidí,

ať se navzájem milují

anebo nenávidí.


Nauč mě, Pane, mlčení

před svátky Narození.

Ať zase vidím Tvoji tvář

ve chvíli probuzení.


Nauč mě, Pane mlčení.

Ať mlčí celá země.

I když jsi dávno narozen,

kéž narodíš se ve mně.



KOLEDNÍČCI


Letos na Štěpána

žádná vánoční idyla

Sníh zmizel po oblevě -

až na pár špinavých hromádek

A těžké mraky stály

nad mokrou zemí

po většinu dne

Ptáčci - jediní koledníčci

se obsloužili sami

na krmítku

Dívali jsme se na ně

přes sklo

Ani nám nezazpívali

(Komu by se teď chtělo?)

Radši s tím počkají

na jaro

Až jestli přežijí

zubatou zimu



VÍTR

Mám ráda vítr
když hučí v korunách stromů
vysoko nad hlavami
Starý známý
který v dětství
honíval draky po obloze
a obracel mokré deštníky
Starý známý
a přece stále tak čerstvý
oživující zemi
a vzrušující
Mám ráda vítr
když fičí okolo tváře
a cuchá volné vlasy
Něco se ve mně probouzí
Něco co by chtělo
letět s tím větrem
jako na křídlech
Daleko do jiných krajů
nad pole nad lesy
nad řeky nad hory
nad moře nad pouště
i nad lidnatá města
plná světel
Držím si čepici přes uši
jako bych už s větrem
letěla
neznámo kam
A zatím stojím
oběma nohama
pevně na zemi

ŽIVOT JE NÁVRAT DOMŮ

Za našich dnů

světem se touláme

S uzlíkem snů

štěstí své hledáme

S uzlíkem snů

o příštích časech

dopředu hledíme

Nikdo z nás nesleví

Proč – ještě nevíme

Až v našich vlasech

stříbro se objeví

Za našich dnů

tak často nevíme

po čem to toužíme

ve stínu stromů –

když sny si život vzal

a na nás nepočkal

Po čem to toužíme?

Vrátit se domů


SLOVA

Řetízky slov se řetězí

v řetězce vět

Lze jimi někoho

připoutat k sobě

Lze jimi někoho svázat

Lze jimi někoho uhodit

Lze jimi někoho zranit

Lze jimi někoho zabít

Anebo něco přizdobit

jako se zdobí

vánoční stromeček

Slova mohou být

tvrdá i měkká

těžká i lehká

a také prázdná

jak vaječné skořápky

A je jich všude tak mnoho

se jim bráníme

zavřením uší

Vždyť nechceme

být svázáni

ani zraněni

ani svedeni na scestí

Jenže jak potom může vejít

slovo na které čekáme

tak mnoho let?


LEDNOVÁ  PROCHÁZKA 


Po mnoha zachmuřených zimních dnech
konečně slunce
Ani se věřit nechce
jeho paprskům
Nedělní odpoledne vede k lesu
V dálce se mezi stromy mihlo 
bílé pozadí srnky
Nekrákej na poplach havrane
vždyť jdou jen dva lidé
beze zbraní 
Pěšinu lemují
ze slunce mrkající stíny
štíhlých kmenů
a zbytky sněhu
kropenaté kapkami vody 
spadlými z větví
Místy odhalují vrstvu 
suchého hnědého listí
To sláva loňského léta
tleje pod ledovým kožichem 
Dožijem-li se jara
zaroste trávou a novým ostružiním
A my se dožijeme 


SMUTNÁ JABLOŇ

Jednou v únoru
potkala jsem jabloň
košatou jablůňku
za plotem
Stála tam bez listí 
větve skloněné k zemi 
Dívám se dívám
a připadá mi
že na té jablůňce
je něco divného 
Už vidím
Holé zimní větve
jsou dosud obsypané
jablky
Červenými
trochu zčernalými
a scvrklými  
Nikdo je na podzim neobral
jen pár jich spadlých
leželo pod stromem 
Nikdo je neotrhal 
a pak je přešel mráz
Možná že zmrzl celý strom
Ubohá jabloň
co loni vykvetla
a přinesla plody
o které nikdo nestál 


KOŘENY

Kořeny věrnosti
či věrnost kořenům?
Vrostlé jsou do hlubin
sahají k pramenům
Vichr je nevyrve 
a mráz je nezničí
Trvání do věků
Ne život jepičí
Rok co rok nad krajem
bouře se převalí
Voda je nevezme
oheň je nespálí 
Jen ruka člověka
je někdy přeruší
Pustá je potom zem
a smutek na duši 

AUTOPORTRÉT


Jsem obraz bez rámu

trošičku rozpitý

Nepatřím do chrámu

Možná jsem graffiti


Nejen že nemám rám

a pevné obrysy

 ani nehledám

vitrínu s nápisy


Možná že šokuji

barvami na stěně

Možná se maluji

poněkud zkresleně


Jsem součást přírody

jak voda nebo vzduch?

Jsem dílem náhody?

Jsem tu že chtěl mne Bůh?




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Léto 2023 - básně

Podzim 2023 - básně

Nepodmíněný základní příjem