Ježíš je stále v pohybu
Ježíš je stále v pohybu, je stále na cestě - do Kafarnaum, do
Betánie, do Kány Galilejské, do Jeruzaléma, do Emauz... Výjimečně
se někde zdrží.
Kdo se s ním chce setkat, nemůže zůstat
tam, kde je - lhostejno, zda se krčí někde v koutku nebo se
vyhřívá na výsluní. Musí jít za ním. Pokud o takové setkání
člověk stojí, musí pro to něco udělat. Ale co? Třeba to, co
ještě nikdy neudělal. Opustit vyšlapané cestičky, jít tam, kde
ještě nikdy nebyl a riskovat při tom, že ho stejně
nepotká.
Představte si, že několik let pomaličku, centimetr
za centimetrem, ustupujete ze svých původně neotřesitelných
ateistických pozic: jeden malý krůček, druhý, třetí... Až sem
ještě můžu, dál už ne!
Jenom nikdy neříkejte nikdy (mám
prostě jen sympatie ke křesťanství, mám toho dost načteno,
ovšem rozhodně bych nemohla být věřící....určitě nejsem,
ale... ) Pak se totiž stane, že vás někdo pozve na exercicie a vy
si nenecháte na rozmyšlenou ani mizerné dvě hodiny, neboť víte,
že tam prostě musíte. Proč? Protože chcete. I přestože jasně
vnímáte ujetost okamžiku, kdy řeknete: ano, pojedu. Ať se
všichni postaví třeba na hlavu! Sám před sebou si přece člověk
nepotřebuje nic zdůvodňovat. Nikdo se ovšem na hlavu nestaví,
nikdo mi nestojí v cestě.
Co jsou to vlastně exercicie,
nebo též exercitia spiritualia? Internetový slovník praví, že
je to "duchovní obnova, kterou vede zpravidla kněz,
spočívající v duchovních cvičeních (modlitba, mlčení,
přednášky, společné bohoslužby)". Takže něčeho
podobného jsem se letos v červenci
skutečně zúčastnila.
Ne, že by mi dřív duchovno bylo zcela cizí. Před dvěma
desítkami let jsem se věnovala józe. Tehdy jsem absolvovala rovněž
týdenní kurs - cvičení, vegetariánská strava, spaní na
slamníku na půdě. I ateista někdy zatouží dostat se za hranice
všedního života a zažít něco mimořádného. Ale jóga pro něj
obvykle bývá přijatelnější než například jezuitská
spiritualita. Přestože jsme v Evropě nebo právě protože jsme v
Evropě. Tak to prostě je. Ale
proč by to někdy nemohlo být
jinak?
V neděli ráno se vydávám na cestu. V poledne dorazím
vlakem do České Třebové, kde mě čekají pro mě dosud neznámí
spoluúčastníci exercicií, aby mě zbytek cesty svezli autem.
Dostat se v neděli do některých míst veřejnými spoji je totiž
problematické. Obec Čenkovice leží v Orlických horách. Jsou tam
patrně zařízení spíš na zimní turistiku, hlavně na lyžování,
ale pobyt v tomhle místě není k zahození ani v létě. Každý se
ubytuje v samostatném pokoji s koupelnou. Proč? Protože během
exercicií je žádoucí, aby vás nikdo nerušil. Je třeba
zachovávat silentium, čili mlčení. Pokud jste extroverti zvyklí
na neustálou komunikaci s okolím, může vás ticho dohnat ke
krizovému okamžiku. Pokud se nesetkáte s Bohem, můžete se setkat
aspoň sami se sebou.
Mě samota rozhodně neporazí,
protože jsem těžký introvert, co tráví moře času sám se
sebou. I když introvert, v poslední době částečně obrácený
naruby. Člověk, který se zasazuje o sdílení statků, včetně
myšlenek, si přece nemůže dovolit zůstat introvertem. Nemůže
kázat vodu a pít víno. Měl by, aspoň částečně, sdílet i
sebe. Jinak by se ocitl sám se sebou v rozporu.
Každé ráno
exercitátor zadává účastníkům punkta k rozjímání. Jde o
úryvky z Bible, hlavně z evangelií. Vyloží jejich smysl, abychom
my exercitanti mohli nad nimi během dne meditovat, promýšlet je ze
všech stran a do hloubky. Uvažovat o tom, jak se úryvky vztahují
k nám samotným, k našemu životu. Nechat k sobě promlouvat
příběhy z onoho času.
Třikrát denně je zapotřebí
věnovat se meditacím, vždy půl až tři čtvrtě hodiny. Účelem
je odpoutat se od okolního světa a ponořit se do vlastního nitra.
Během dopoledne má každý možnost promluvit s exercitátorem o
čemkoliv. Každému účastníku věnuje půl hodiny osobního
rozhovoru mezi čtyřma očima.
Mezitím hodně chodíme
po okolních kopcích - každý sám, abychom se navzájem nerušili
(je nás tu sedm). Na žádném z kopců naštěstí nemůže člověk
zabloudit. Čenkovice se svým žlutým kostelíkem jsou viditelné
odevšad. Téměř každý den trochu prší a během chvilky se zase
rozzáří slunce. Počasí se rychle mění jako v dubnu: slunce –
déšť, slunce– déšť, mokrá tráva... Na pochůzce krajem si
člověk urousá nohavice až po kolena. Medituje se nejlépe uvnitř
za zavřenými dveřmi, pokud možno v tichu... Když se nemůžete
soustředit, koupíte si v místním obchůdku svíčku a snažíte
se sledovat její plamen.
V šest večer je jednoduchá mše.
Všichni vědí, co mají při ní říkat, jenom já ne. Patřím
sem vůbec? Jsem tady správně? Nevím, ale necítím odpor ani
lhostejnost. Se špetkou rozpačitosti tiše vnímám posvátnost
děje, byť se odehrává u kuchyňského stolu.
Po mši se
zadává třetí úryvek z Bible k rozjímání a pak následuje
večeře. Majitel či provozovatel, který nám vaří jídlo, je
patrně zatížený na maso a na salám. Nebo má strach, aby nás
moc neodbyl. Škoda, že jsem si neobjednala jen polopenzi. Nejsem
zvyklá na teplé večeře.
Večer končí denní silentium a může se mluvit o všem možném. O víře, o politice, o tom, kam směřuje svět... Anonymní dotazy pro exercitátora je možné zaznamenávat během dne do sešitu ležícího v kuchyni na stole. Když nerozumí otázce, tak se zeptá, načež „anonym“ svůj dotaz upřesní. Na střešní okna občas zabubnuje déšť. Nastává krátká letní noc, všechno se ponoří do tmy.
Někdy se probouzím uprostřed
spánku a myslím na leccos. Na vítr, který slyším hvízdat
škvírami v netěsnících oknech, jak co chvíli rozhání mraky.
Na hvězdy, z nichž některá občas vykoukne. Jsem na exerciciích
a Ježíš je stále v pohybu, stále na cestě. Zacheus kvůli němu
vylezl na strom, jiní se snažili mu nadbíhat nebo naopak šli za
ním....A on - od každého žádá právě to, co je mu nejvíce
zatěžko udělat: Po člověku, který má mnoho statků, aby je
rozdal. Po člověku, který je vázaný na příbuzné, aby je
opustil...Zkrátka abychom se zbavili toho, na čem nejvíce
lpíme.
Co asi žádá ode mě? A co od něj vůbec očekávám
já?
Na co tady vlastně čekáš - obracím se ke svému já. Snad ne na zjevení? Proč by se měl Ježíš ukázat zrovna nějaké Hájkové, když byl vyslán jenom ke ztraceným ovcím domu izraelského, jak praví Matouš (15, 24), popřípadě k jejich duchovním dědicům? Jsi ty snad nějaký dědic? Co si o sobě vůbec myslíš? Že jsi výjimečná? Na to rychle zapomeň! Jsi obyčejná stárnoucí žena, co trpí existenciální krizí, uvědoměním si, jak závratně rychle plyne čas, jak nenávratně se vzdaluje mládí. Možná i syndromem prázdného hnízda. Ale jen si přiznej, jak ti to plné hnízdo kdysi bylo na obtíž. A přiznej si mnoho dalších chyb! Třeba to, jak jsi od malička posedlá poznáním (i sem jsi jela spíš ze zvědavosti), zatímco lidé okolo tebe tě málo zajímají. Ale to přece víš už dávno, kvůli tomu jsi nemusela jezdit takovou dálku!
Ano, já vím, ale chci se změnit!
Nic si neberte na cestu, pravil Ježíš učedníkům. Ani mošnu ani chléb ani peníze do opasku ani košili navíc, ani náhradní sandály. Zato já jsem si toho na týden s sebou vzala! Ještě že můj kufr má kolečka, jinak bych ho snad ani neunesla. Cesta zpátky bude při nástupech a výstupech z dopravních prostředků krušná. Ale zatím jsem pořád ještě tady. A pořád na něco čekám.
Po několika dnech se počasí umoudří, dokonce začíná být trochu horko. Ve čtvrtek po obědě jdu lesem podél potoka. Nejdříve míjím domečky a chaty, láskyplně opečovávané přítomnými majiteli, nebo i opuštěné, se zavřenými okenicemi. Zahrádky jsou plné květin, které u nás doma už dávno odkvetly. Potok teče po levé straně cesty. Když dojdu k lávce, zmizí z dohledu. Utrhnu cestou několik borůvek. Chaty jsou už daleko za mnou a kolem mě vládne ticho. Na cestě leží hluboký stín, ale vysokými korunami stromů probleskují sluneční paprsky. Listnaté stromy přecházejí v jehličnaté, lesní stín se prohlubuje. Jsem sama v lese. Kdy se mi něco takového zase poštěstí?
Vnímám kouzlo přítomného okamžiku. Nic kromě přírody nevidím a neslyším, ale jsem tuze vděčná za všechno, co existuje. Za tento živý les, za to, že vysoko v korunách stromů září slunce, že kvetou květiny, že kolem bzučí hmyz, že zpívají ptáci a v dálce zase slyším bublat potok. Za to, že já jsem já a že jsem tady. Dojdu až k potoku, který mělce kříží cestu. Napadne mě myšlenka zout si boty a vstoupit do chladné vody. Ale neudělám to, protože mám oteklé kotníky a nohy samý puchýř. Už bych se neobula a čeká mě ještě zpáteční cesta. Místo toho se jen sehnu pro mokrý kamínek. Dál nejdu. Vracím se stejnou cestou do vesnice. V kapse si odnáším kamínek a v duši obraz vody a lesa.
Posledních dvacet čtyři hodin se mlčení exercitantů začíná hroutit. Už se blíží konec a ještě jsme si ani pořádně neřekli, kdo jsme. Ale snad se nevidíme naposled a konec konců si také můžeme napsat e-mail. Proč bychom to neudělali?
V neděli po ranní mši exercicie končí. Ježíš je stále v pohybu. Je na cestě do Kafarnaum, do Betánie, do Kány Galilejské, do Jeruzaléma, do Emauz...
A já jsem na cestě domů, k rodině. Namísto s Ježíšem jsem se setkala s živými lidmi, kteří jsou otevření komunikaci. To samo o sobě určitě není málo.
Komentáře
Okomentovat